Skansen Starych Parowozów

28 października 1843 roku oddano do eksploatacji druga na Dolnym Śląsku linię kolejowa łączącą Wrocław ze Świebodzicami. Stacja początkowa nazywała się Wrocław Świebodzki, a końcowa Świebodzice. Na 49 km nowo wybudowanej linii leżała mała osada Jaworzyna Śląska, która to w niedługim czasie stała się ważniejszym węzłem kolejowym na Dolnym Śląsku. Już w 1844 roku oddano do eksploatacji linię do Świdnicy, a w 1856 do Legnicy przez Strzegom. Na obu końcach nowo wybudowanej linii wybudowano parowozownię, lecz i gdy w Jaworzynie wzrosło natężenie ruchu postanowiono wybudować drugą parowozownię, były to lata 20.

Pierwszą parowozownię wzniesiono w 1895 roku, zlokalizowana jest ona naprzeciwko dworca, tak w ówczesnych czasach budowano. Na dzień dzisiejszy jest zachowana ona w całkiem dobrym stanie, a to dzięki temu, że PKP ma tu swoje magazyny. Nowa parowozownia miała dłuższe stanowiska, mogła przyjmować większe parowozy.
W 1991 roku podjęto decyzję o likwidacji lokomotywowni, na jej miejscu utworzono Skansen Lokomotyw Parowych. Zaczęto ściągać eksponaty ze złomowiska w Chruścinie Nyskiej.


Najstarszym eksponatem jest parowóz serii Tkh2-12 firmy UNION GIESSEREI z roku 1890, a najstarszym jeżdżącym jest Tr5-65 z roku 1921.

W 2000 roku Skansen popadł w ruinę. Wszystkie czynne parowozy oddelegowano do Parowozowni Wolsztyn, są to Ol49-111, Pt47-112, Tr5-65., a pozostałe eksponaty były systematycznie dewastowane i rozkradane.

Od 01 sierpnia 2004 roku Gmina Jaworzyna Śląska wydzierżawiła teren skansenu Muzeum Techniki i Przemysłu na Śląsku, które uruchomiło tu skansen parowozów i udostępniło je turystom. Muzeum to wyjątkowe miejsce w Jaworzynie Śląskiej.

23 kwietnia 2017 - Ilony, Jerzego, Wojciecha